20/5 listen

20/5

20/5-listen består af 20 ting, som gør, at du trives på din arbejdsplads, samt 5 ting, som du gerne skal undgå. Din 20/5-liste skal du bruge til at overbevise dig selv om, at der ­– på din arbejdsplads eller nye arbejdsplads – er overvejende flere gode end mindre gode ting for din trivsel.

Når du laver din 20/5-liste, skal du altid huske at udfylde den helt, og dermed ikke undlade nogle punkter overhovedet. Selv hvis du har svært ved at finde ting, skal du bruge tid på det, da det er en del af løsningen på at lave sin 20/5-liste.

Din 20/5-liste kan også bruges i en rekrutteringsproces. Du kan bruge det som et tjekskema over din nye arbejdsplads. Hvis der er for mange kompromiser på den nye arbejdsplads i forhold til din 20/5-liste, skal du nok overveje, om det er det helt rigtige job for dig.

Ligesom et CV skal laves om flere gange i løbet af livet, ville det være de samme krav for en 20/5-liste. Da livet er dynamisk og hele tiden i forandring vil dit behov for trivsel også være det.

20/5 listen i rekruttering

I din jobsøgning kan du bruge din 20/5-liste til at afklare om arbejdsopgaver, værdier, ledelse, størrelse og placering stemmer overens med, hvad du trives i. Der kan være mange forskellige ting, som både kan gøre, at du trives, og ikke trives. Så ved hjælp af din 20/5-liste kan du fravælge og tilvælge en arbejdsplads.

20/5 listen

20/5 og drømmejobbet

For mange kan det være svært at beskrive hvad drømmejobbet er. Det er ikke altid at man ved, hvad det er. Her kan det være en god ide at gøre brug af værktøjer, som kan hjælpe dig.

Der findes mange forskellige værktøjer. Det kan både være personlighedstest, 20/5-listen eller noget helt tredje. Disse er alle sammen nogle, som er med til at gøre dig klogere på, hvad du fortrækker, hvad du får samt ligeledes mister energi af.

20/5-listen i virksomheder

20/5-listen er ikke kun lavet til personer – den kan også sagtens bruge på virksomheder. På samme måde som en kandidat skal kigge indad ved jobsøgning, kan en virksomhed også gøre det ved kandidatsøgning.

I stedet for at skrive ned, hvad der ønskes af en arbejdsplads, kan virksomheden lave en liste med ting, som de ønsker af en kandidat, og på den måde lette søgningen efter den rette kandidat.

En 20/5-liste er ikke noget, der er fastlagt, men derimod ligesom et CV noget, som kan ændres på med tiden. Det er et godt værktøj til at afstemme forventninger. Fordelen ved at bruge 20/5-listen er at virksomheden sætter ord på hvilke værdier, styrker og ønsker den har.

Har du lyst til at lære flere gode råd og værktøj?

Vi har udvalgt flere gode artikler herunder!
CEO; CFO; headhunting, rekruttering

C-titlerne

Hvad er CEO, CFO, CIO og COO? CxO titlerne  Titlerne som CEO, CFO, COO m.fl. kan også omtales som CxO titlerne. De anvendes af mange

Læs mere