Du har fået nyt arbejde, og står overfor din første dag. Nervøsiteten er måske stor, og spørgsmålene er meget muligt mange:
Hvordan er kollegaerne?
Er arbejdsopgaverne som aftalt?
Passer jeg ind i teamet?
Der er et utal af spørgsmål, når du skal starte et ny sted.
Det er dog altid vigtigt du husker på, at grunden til du er blevet ansat, er fordi arbejdsgiveren tror på, at du kan klare det pågældende job. Det er stadig vigtigt at give et godt indtryk både over for din chef, men lige så meget over for dine nye kollegaer.
Du kan i dette blogindlæg læse, omkring hvilke ting, du selv kan gøre, for at du får en god første arbejdsdag.
Kom til tiden
Det er måske meget lavpraktisk at nævne, men vigtigheden af at være der til tiden, kan ikke undervurderes. Det er bedre at være der i god tid end at komme for sent. Din tid er ikke mere værd end andres, så gør alle den tjeneste at være der til det aftalte tidspunkt.
Når du møder dine nye kollegaer, er det vigtigt, at du er åben og imødekommende. Du skal sørge for at hilse på dem, og vise interesse for dem og det arbejde de laver i virksomheden. Dine nye kollegaer er en stor del af din trivsel på en arbejdsplads. Derfor er det også enormt vigtigt, at du er imødekommende overfor dem.
Et godt sted at lære dine nye kollegaer at kende er til den første frokost. Her kan du også forvente, at du får stillet mange spørgsmål, da alle selvfølgelig gerne vil snakke med den nye medarbejder.
Dog er det god idé at tænke en ekstra gang over, hvad du siger, og hvordan du siger tingene. Du kender jo endnu ikke dine nye kollegaer eller jargonen er iblandt dem.
Ofte vil din første arbejdsopgave bestå af noget, du vil komme til at beskæftige dig med i al den tid, du er på arbejdspladsen. Derfor er det også vigtigt, at du spørger ind til de ting, du er i tvivl om fra starten af.
Selvfølgelig har din arbejdsgiver forståelse for, at det er din første dag, og at der vil være mange spørgsmål omkring det hele, men derfor er det alligevel en god idé at være enormt opmærksom, så du undgår at stille det samme spørgsmål flere gange, da det kan være med til at give et dårligt indtryk.
I stedet kan du skrive de ting ned, som du får at vide, og eventuelt spørge en kollega om hjælp, hvis der fortsat er tvivl. Man skal dog alligevel aldrig afholde sig fra at stille spørgsmål, hvis man ikke forstår den information, man får givet.
Hvis man blot nikker, og så alligevel ikke har forstået informationen, kan dette også mistolkes og give et dårligt indtryk. Det er en balance, som man selv skal forsøge at finde.
Inden du tager hjem, er det vigtigt, at du lige siger farvel til din chef og dine kollegaer. Det giver dem en fornemmelse af, at du er en professionel medarbejder. Det kan også være her, du lige bruger lidt tid på at evaluere dagen med din chef og stille eventuelle spørgsmål, der kan være dukket op i løbet af dagen.
Rigtig mange har alt for høje forventninger til deres første arbejdsdag, og derfor kan den for mange føles som en skuffelse, uden at det bør være det. Det kan være svært som helt ny at træde ind i en virksomhed og gøre de ting, som du havde planlagt fra dag ét.
Det tager tid at forstå rollerne i en virksomhed, og det tager også tid at lære sig selv at kende et nyt sted – både professionelt og personligt.
På din første arbejdsdag kan det godt være, at du ser noget, som du mener er ineffektivt. Det skal du dog passe på med at påpege alt for tidligt. Det tager tid at tilvænne sig og forstå, hvordan alle arbejder og hvorfor. Derfor skal du have det hele billede af virksomheden, før du påpeger noget.
En god leder skal have mange egenskaber. Det er vigtigt, at en leder kan motivere sine medarbejdere. En god leder skal gå forrest og vise
Øg chancen for et godt onboarding forløb med preboarding Fra samtale til opstart Har du styr på din preboarding? Du har allerede den viden, du
Undgå dette i din ansøgning Show it – don’t tell it I din ansøgning er der mange ting, du skal undgå at skrive, andre skal
Kontakt os med det samme. Vi er altid tilgængelige på mail eller telefonen.
RING I DAG PÅ +45 20 27 46 66
Kontakt os med det samme. Vi er altid tilgængelige på mail eller telefonen.
RING I DAG PÅ +45 20 27 46 66
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |