Dit CV er det værktøj, der hjælper dig med at få foden inden for døren, når du søger job. Derfor er det vigtigt at bruge kræfter på, at få lavet et grundigt CV, der er tilpasset det job, du søger. Vi har lavet en gennemgang af de forskellige aspekter i et CV, som du kan få bruge, når du skal skrive dit CV.
Et CV, som står for curriculum vitae, er et dokument, der bruges, når du søger job. Det giver dig mulighed for at opsummere din uddannelse, dine færdigheder og din erfaring, så du kan sælge dine evner til potentielle arbejdsgivere. Dit CV skal være så grundigt, at modtageren kan læse sig frem til dine kvalifikationer.
Det er ikke alle i alle rekrutteringsprocesser, at ansøgeren skal indsende en ansøgning, og derfor skal dit CV kunne stå alene. I de ansøgningsprocesser, hvor der skal medsendes en ansøgning, vil modtageren oftest begynde med at kigge dit CV igennem. Kan modtageren ikke se, at du har de efterspurgte kvalifikationer, vil du hurtigt komme i den bunke, hvor ansøgningen ikke bliver læst. Der er lavet undersøgelser, der viser, at modtageren bruger 15 sekunder på at læse et CV igennem. Det modsvarer desværre ikke den tid, du har brugt på CV’et, men det forklarer, hvorfor det er vigtigt, at du bruger tid på at lave et overskueligt CV, der er let at læse.
Et standard-CV bør ikke være længere end to A4-sider, hvilket vi har skrevet mere om her. Når det er sagt, er der ikke én størrelse, der passer til alle. For eksempel behøver en nyuddannet eller en nyuddannet med minimal erfaring måske kun at bruge en A4-side.
Selv om det ikke bruges så ofte, kan det være nødvendigt med et CV på tre sider for personer i stillinger på højt niveau eller for personer, der har opnået meget erfaring eller har haft flere job i løbet af de sidste fem til ti år.
Den sværeste kunst er at finde balancen mellem, at dit CV skal være kortfattet, men du bør også undgå at negligere din erfaring.
For at spare plads skal du kun medtage hovedpunkterne i din uddannelse og erfaring. Hold dig til relevante oplysninger og undgå gentagelser.
Har du svært ved at redigere dit CV, så spørg dig selv, om disse oplysninger sælger dig? Hvis det ikke gør det, skal du skære det ud. Er det ikke er relevant for det job, du søger, skal du slette det. Er det gamle detaljer fra ti år siden, skal du i stedet opsummere dem.
Oplys dit fulde navn, dit mobilnummer og din email-adresse, så modtagerne har mulighed for at kontakte dig på den måde, modtageren ønsker. Undlad at sætte personfølsomme oplysninger på dit CV, og aldrig dit CPR nummer!
I begyndelsen af dit CV, laver du en profilbeskrivelse, som er en kortfattet opsummering, der fremhæver dine vigtigste egenskaber og hjælper dig med at skille dig ud fra mængden. Den er normalt placeret i begyndelsen af et CV for at fremhæve nogle få relevante resultater og færdigheder, samtidig med at den udtrykker dine karrieremål.
En god profiltekst fokuserer på den sektor, du søger, da dit eventuelle ansøgning vil være jobspecifikt.
Din profiltekst skal være kort og præcis, og gøre læseren nysgerrig på resten af dit CV. Teksten skal derfor ikke begynde med ”Jeg hedder Lars Sørensen, og jeg er 37 år”. Det er bedre at komme til pointen med det samme med en beskrivelse af en af dine kvalifikationer gerne krydret med et opnået mål, som gør det interessant at læse mere.
Du må gerne prale, men aldrig være uærlig. Det kan for nogen være svært at prale, og det kan derfor være en ide, at begynde med at læse jobbeskrivelsen og lægge mærke til, hvilke kompetencer der fremhæves. Find derefter de nøgleord der er specifik for lige præcis dette jobopslag. Herefter skal du formulere jobbeskrivelsen i 3-4 sætninger. Når du har dette, kan du lave din profiltekst, som har så mange ligheder som muligt med dit egen formulerede jobbeskrivelse.
Angiv din erhvervserfaring i omvendt rækkefølge efter dato, og sørg for, at alt, hvad du nævner, er relevant for det job, du ansøger om.
Angiv din stillingsbetegnelse, virksomhedens navn, hvor længe du har været ansat i organisationen og de vigtigste ansvarsområder.
Hvis du har masser af relevant erhvervserfaring, bør dette afsnit komme før uddannelse.
Angiv alle tidligere uddannelser med dato, herunder faglige kvalifikationer. Sæt den seneste først. Nævn kun specifikke moduler, hvis det er relevant. Er du nyuddannet, skal dette afsnit stå før erhvervserfaring. Har du undervejs i din uddannelse været i praktik eller samarbejdet med virksomheder om en opgave, hvor du har fået erfaringer, der kan bruges i det job, du søger, så sørg for at skrive det. Modtageren ved kun det, som du vælger at skrive.
Det er her, du fortæller om de fremmedsprog, du taler, og de it-pakker, du kan bruge kompetent. De nøglekompetencer, som du opregner, skal være relevante for jobbet.
Du må ikke overdrive dine evner, da du skal kunne dokumentere dine påstande.
Giv eksempler på hvad interesser kan være: hækling, squash, familie, haven, lydbøger eller paddel. Måske er du en, der ikke umiddelbart har nogen fritidsinteresser, fordi du enten ikke har lyst eller tid. Det er helt okay, men så kan du bare skrive det. Det er et punkt, der fortæller meget om dig, og er med til at give den ansættende leder et fuldstændig billede af, hvem du er. Der er intet forkert i at prioritere tid på familie eller at du lader op hjemme uden at skulle være social.
Du behøver ikke at oplyse navnene på dine referenter på dette tidspunkt. Du kan skrive “referencer kan fås efter anmodning”, men de fleste arbejdsgivere vil gå ud fra, at det er tilfældet, så hvis du mangler plads, kan du udelade dette punkt.
Undgå at give dokumentet titlen “curriculum vitae” eller “CV”. Det er spild af plads. Lad i stedet dit navn fungere som titel.
Overskrifter for hvert afsnit er en god måde at opdele dit CV på. Sørg for, at de skiller sig ud ved at gøre dem større (skrift størrelse 14 eller 16) og fede.
Undgå skrifttyper som Comic Sans. Vælg en professionel, klar og letlæselig skrifttype som Arial, Calibri eller Times New Roman. Brug en skrift størrelse på mellem 10 og 12 for at sikre, at potentielle arbejdsgivere kan læse dit CV. Sørg for, at alle skrifttyper og skrift størrelser er ens i hele CV’et.
Angiv alt i omvendt kronologisk rækkefølge. Så ser rekrutteringsmedarbejderen din arbejdshistorie og dine seneste resultater først.
Hold det kortfattet ved at bruge tydelige mellemrum og punktopstillinger.
Denne type CV-layout gør det muligt for potentielle arbejdsgivere at skimme dit CV og hurtigt udvælge vigtige oplysninger først.
Navngiv dokumentet, når du gemmer det – Gem ikke bare som “Dokument 1”. Sørg for, at titlen på dokumentet er professionel og identificerer dig, f.eks. “Jørgen-Larsen-CV”.
Medmindre det fremgår af stillingsannoncen, at det er anderledes (f.eks. hvis den beder dig om at indsende dit CV og din ansøgning som et Word-dokument), skal du gemme det med filtypenavnet .PDF for at sikre, at det kan åbnes og læses på alle maskiner.
Hvis du sender dit CV, skal du udskrive det på hvidt A4-papir – skriv kun ud på den ene side, og fold ikke dit CV – det må ikke komme med folder.
Brug aktive verber, når det er muligt. Brug f.eks. ord som “skabt”, “analyseret” og “udtænkt” for at præsentere dig selv som en person, der viser initiativ.
Et godt CV har ingen stave- eller grammatikfejl. Brug et stavekontrol program, og få et andet par øjne til at tjekke dokumentet.
Undgå generiske og meget anvendte vendinger som “holdspiller”, “hårdtarbejdende” og “multitasker”. Giv i stedet eksempler fra det virkelige liv, der viser alle disse færdigheder.
Skræddersy dit CV. Kig på virksomhedens websted og konti på sociale medier, se, om de for nylig er blevet nævnt i den lokale presse, og brug jobannoncen til at sikre, at dit CV er målrettet til stillingen og arbejdsgiveren.
Sørg for, at din e-mailadresse lyder professionel. Hvis din personlige e-mailadresse er upassende, skal du oprette en ny konto til professionel brug.
Du må ikke lyve eller overdrive i dit CV eller din jobansøgning.
Ikke alene viser du din uærlighed over for en potentiel arbejdsgiver, men det kan også få alvorlige konsekvenser. Hvis du f.eks. ændrer din eksamenskarakter fra 2 til 7, betragtes det som eksamenssvindel og kan medføre fængselsstraf.
Hvis du lægger dit CV ud på nettet, må du ikke angive din private adresse, da du kan blive mål for svindlere.
Den første ting du skal vide er, at COVID-19 har forstyrret tusindvis af studerendes karriereplaner, og du er ikke alene.
Som følge af pandemien er karrierestøttende aktiviteter som f.eks. erhvervserfaring, praktikophold og frivilligt arbejde blevet udsat eller aflyst. Hvis du derfor er bekymret over hullet i dit CV, så lad os berolige dig.
Arbejdsgiverne forstår kun alt for godt de udfordringer, som nedlukninger medfører, og de forventer ikke, at du har gennemført en arbejdspraktikperiode i denne periode. Når det er sagt, kan du stadig vise potentielle arbejdsgivere, hvordan du har brugt denne tid fornuftigt – og vise, at du er en proaktiv, engageret og modstandsdygtig kandidat.
Onlinekurser du har gennemført, eller webinarer eller onlinebegivenheder, du har deltaget i lige, som tilegnelse af nye færdigheder, f.eks. at lære et sprog eller lære at kode er positivt.
Frivilligt arbejde kan også være relevant, f.eks. at du har kigget til og handlet ind for sårbare naboer eller taget dig af små søskende eller ældre slægtninge.
Velgørenhedsarbejde – måske har du været involveret i indsamling af midler eller i at øge kendskabet til en bestemt organisation.
Nye hobbyer som f.eks. at begynde at blogge, begynde at dyrke en sport, lære at lave mad eller oprette en bogklub i et fællesskab. Du skal relatere disse aktiviteter til det job, du søger, så fokuser på de færdigheder, som disse aktiviteter har lært dig, og hvordan/hvorfor de vil være nyttige.
Hvor du skal placere disse oplysninger afhænger af aktiviteterne. Frivilligt arbejde eller velgørenhedsarbejde kan medtages under overskriften “Erhvervserfaring”.
Onlinekurser og yderligere kvalifikationer, du har opnået, kan placeres i afsnittet “Uddannelse”, mens alle nye færdigheder, du har lært, skal placeres under “Færdigheder og resultater”.
Hvis nye hobbyer er relevante for den stilling, du søger, skal du placere dem i afsnittet “Hobbyer og interesser”.
Ingerlaannaq attaveqarfigitigut. Mailikkut oqarasuaatikkullu attaveqarfigineqarsinnaajuaannarpugut.
SIANERIT: +45 20 27 46 66
Ingerlaannaq attaveqarfigitigut. Mailikkut oqarasuaatikkullu attaveqarfigineqarsinnaajuaannarpugut.
SIANERIT: +45 20 27 46 66