Undgå dette i din ansøgning

Show it ­­– don’t tell it

I din ansøgning er der mange ting, du skal undgå at skrive, andre skal du passe på med at skrive. Når du skriver en ansøgning til en virksomhed, skal du være opmærksom på, ikke kopierer virksomhedens værdier. I stedet for kan det være bedre at fortælle, hvordan virksomhedens værdier afspejles i dit arbejdsliv.

Samtlige headhuntere og rekrutteringsmedarbejdere, har læst sætninger i ansøgninger som: ”jeg er god til at have mange bolde i luften.” eller ”jeg er teamplayer, men også god til at arbejde alene”.

I en ansøgning er det meget vigtigere at gøre brug af ”show it – don’t tell it”. Det viser virksomheden, at du virkelig forstår dig på lige præcis den problemstilling, du vil kunne møde i dit nye job.

Det er altså ikke nok at skrive en masse adjektiver omkring dig selv, og dermed håbe, at virksomheden regner ud, hvordan du passer ind hos dem. Det er vigtigt, at du beskriver, hvorfor du bruger alle de ord om dig selv.

Det farlige ved at gøre brug af de kendte klicher er, at du fremstår som om, at du ikke har gjort dig umage og brugt tid på ansøgningen. Det er altså ikke nok at skrive ”jeg brænder for at hjælpe kunden”.

I stedet skal du kunne vise, hvad du gør for at gå det ekstra skridt, hvilket leder tilbage til ”show it – don´t tell it”.

Undgå at fremstå useriøs

For at fremstå seriøs i en god ansøgning er det vigtigt at undgå klicher. Når en virksomhed modtager en ansøgning, ønsker de noget originalt, som viser dem, hvem personen bag ansøgning er.

Det er vigtigt for virksomheden, at de kan huske personen efter de har læst ansøgning, og dette opnås kun ved at være original. Det er selvfølgelig vigtigt, at du ikke sender en ansøgning med stavefejl og basale mangler, da det kan være medvirkende til at få dig til at fremstå som useriøs.

Undgå i din ansøgning

Tag udgangspunkt i din personlighedsprofil

Hvis du har fået lavet en personlighedsprofil, er denne et godt udgangspunkt at starte din ansøgning med at skrive om.

Personlighedsprofilen kan give virksomheden et indblik i, hvordan du håndterer forskellige situationer, samt hvilken slags arbejde, du passer bedst med. Den kan også være med til at vise, hvor i et team du passer bedst ind. Samt om du og virksomheden er et godt match generelt.

Personlighedsprofilen viser både dine stærke og svage sider, og den kan være medvirkende til, at virksomheden husker dig bedre.

Det er desværre nemt blot at blive en del af bunken af ansøgninger, hvilket selvfølgelig skal undgås. Du skal gerne skrive præcis dén ansøgning, som skiller sig ud, og som bliver husket. – En ansøgning der vækker interesse og nysgerrighed hos virksomheden.

Har du lyst til at lære flere gode råd og værktøj?

Vi har udvalgt flere gode artikler herunder!
100 dage plan, headhunting

100 dage plan

Work-life balancen har i forbindelse med corona – pandemien ændret sig for mange, og medierne skriver om ændringer på arbejdspladserne, som f.eks. viser sig ved,

Læs mere
Søgning

Søge job på LinkedIn

En headhunter bruger LinkedIn til at finde kandidater, som passer ind på kundens team. For at en headhunter kan finde de rigtige kandidater, kigges der

Læs mere