Øg chancen for et godt onboarding forløb med preboarding
Øg chancen for et godt onboarding forløb med preboarding Fra samtale til opstart Har du styr på din preboarding? Du har allerede den viden, du
Referencer skal ikke kun bruges for at undersøge dig som kandidat til en stilling. Som kandidat til en stilling, skylder også du dig selv at tage referencer af din – måske – kommende chef og arbejdsplads. Hvordan kan du ellers få et nuanceret billede af virksomheden?
Jo det kan du, og det bør du. Måske har du selv (eller en i din omkreds), oplevet det, at chefen, kollegaerne eller kulturen slet ikke var, som du havde fået indtryk af til jobsamtalen. Kunne du have vidst det, hvis du havde undersøgt det?
Inden du sender ansøgningen afsted, har du allerede brugt tid på at undersøge virksomheden via virksomhedens hjemmeside, på Google og måske LinkedIn.
Til samtalen får du nye informationer om virksomheden, teamet og din kommende chef. Det er de informationer, du skal finde ud af, om de stemmer overens med virkeligheden. Du skal nu til det vigtigste for dig, nemlig at få de informationer, du skal bruge til at vurdere, om virksomheden er et sted for dig.
Det kan godt være grænseoverskridende at tage referencer på ens kommende arbejdsplads – hvad vil ens kommende chef eller kollegaer ikke tænke?
Formentlig vil de tænke, at du er grundig, og at du virkelig vil det her job. Der findes måske halvoffentlige informationer tilgængelig f.eks. på Facebook, du kan finde ved at søge på virksomhedens navn.
Du skal dog være opmærksom på kildekritik. Der findes (desværre) grupper med ”Alle os der hader xx virksomhed”, hvilket ikke giver dig et retvisende billede.
Vi anbefaler, at du i stedet bruger LinkedIn. Måske din kommende kollegaer har skrevet opslag/ historier om virksomheden, der kan underbygge de informationer, du allerede har fået.
Det er ikke nok kun at læse, hvad ansatte skriver, da det vil være en poleret side af historierne, der rammer LinkedIn.
Du kan i stedet kontakte en medarbejder fra virksomheden og spørge direkte. På LinkedIn og på virksomhedens hjemmeside kan mange kontaktinformationer findes. Er der et telefonnummer tilgængeligt, er det nemt at ringe til en medarbejder. Er der ikke et telefonnummer, må du skrive til medarbejderen over LinkedIn.
Det er vigtigt, at du fortæller formålet med din henvendelse, så medarbejderen tager din henvendelse seriøst.
Det er ikke alle, der tjekker deres LinkedIn hver dag, så tag kontakt til mere end en medarbejder.
Ja det kommer selvfølgelig an på, hvad du vægter højest hos din kommende arbejdsplads, men vi anbefaler dig, at du som minimum spørger ind til din kommende chef, kulturen i teamet og hvad den pågældende medarbejder værdsætter mest og mindst ved arbejdspladsen.
Det er vigtigt at huske på, at det skal være nemt for din reference at svare på spørgsmålene, så at stille spørgsmål om strategier og arbejdsopgaver hører ikke hjemme her. De spørgsmål bør du allerede have afklaret til jobsamtalen.
Det kommer an på flere faktorer, og først og fremmest din mavefornemmelse. Fik du de svar, du efterspurgte? Gjorde du ikke det, så bør du tage en reference mere.
Selvom du har haft en god dialog med din reference, kan du ikke være sikker på, at du og referenten vil opleve virkeligheden på samme måde. Det kan være referenten netop har fået stillet en træls opgave, eller at det er chefens bedste ven, du har fået fat i. Vi anbefaler, at du altid tager minimum to-tre referencer.
Du får måske referenten som kommende kollega, og derfor er det vigtigt, at du efterlader et godt indtryk. Du skal spørge professionelt, dvs. du ved præcist, hvad du vil spørge om, og hvorfor.
Ingen ønsker at blive forstyrret unødvendigt, og du får de bedste svar, hvis du er tydelig og giver et indtryk af, at du er seriøs og ønsker at blive vedkommendes kollega. Vigtigst af alt, husk at sige tak!
Når du har snakket med de referencer du ønsker, er det vigtigt, at du holder dine informationer op mod de informationer, du har fået af virksomheden.
Har den ansættende chef f.eks. været ærlig omkring, at der skal ske en kulturændring i virksomheden, og din referencer samtidig har udtalt sig negativt om sine kollegaer, bakker referencen netop op omkring den ansættende chef.
Det er ved uoverensstemmelser mellem informationer givet af virksomheden og dine referencer, du skal være opmærksom. Du skal ikke løbe skrigende væk, blot fordi der er uoverensstemmelser.
I stedet bør du vende tilbage til den ansættende chef og spørge ind til uoverensstemmelserne. På den måde kan du få et nuanceret billedet af virksomheden, din kommende chef, kollegaer og team. Det er dit kommende job og hverdag, det handler om, og du vil ikke fortryde, at du ved, hvad du går ind til.
Øg chancen for et godt onboarding forløb med preboarding Fra samtale til opstart Har du styr på din preboarding? Du har allerede den viden, du
Hvad er processen hos en headhunter? Hvordan er processen, når man får job gennem en headhunter? Fælles for alle mulige svar på dette spørgsmål er
Branchekednskab og Human Supply Chain Branchekendskab ESBEES rekrutterer indenfor alle brancher, og vi er stolte af at vores store netværk, der i hele landet hjælper
Kan du som kandidat tage referencer på din nye arbejdsplads? Referencer – dem SKAL du tage af din nye chef Referencer skal ikke kun bruges
Kontakt os med det samme. Vi er altid tilgængelige på mail eller telefonen.
RING I DAG PÅ +45 20 27 46 66
Kontakt os med det samme. Vi er altid tilgængelige på mail eller telefonen.
RING I DAG PÅ +45 20 27 46 66
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |